English
حراست از سرمایه‌ای به‌نام «امید»/حرف‌های رضاداد، فرهنگ، معلم و درمنش درباره جشنواره سی و دوم فیلم فجر
۱۳۹۲/۰۹/۰۹ | ارسال شده در دسته: گزارش‌ها

حراست از سرمایه‌ای به‌نام «امید»/حرف‌های رضاداد، فرهنگ، معلم و درمنش درباره جشنواره سی و دوم فیلم فجر

به گزارش مدیریت ارتباطات جشنواره بین المللی فیلم فجر، در این جلسه که با حضور اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران و بخش مسابقه سینمای مستند برگزار شد، علیرضا رضا داد دبیر جشنواره، با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر فرصتی برای تمام سینمای ایران به شمار می‌رود، تاکید کرد: «این جشنواره برآیند هویت جامعه سینمایی کشور است و به همین خاطر باید کاری کنیم که همه آن را متعلق به خود بدانندودر برگزاری بهتر آن مشارکت فعال داشته باشند.

دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر همچنین با اشاره به این نکته، که کشور ما، کشور تنوع سلایق است، گفت: «در حقیقت ما به عنوان اعضای هیات انتخاب و داوری و برگزارکنندگان، جامعه سینمایی را نمایندگی می‌کنیم. به همین دلیل تلاش کردیم ترکیب هیات‌های انتخاب و داوری نماینده جامعه کار‌شناسی فرهنگی و سینمایی کشور باشد.»

رضاداد از هیات انتخاب خواست که نماینده امین جامعه داوری باشند و با اشاره به حضور فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: «در حوزه سینمای مستند به این جمع بندی رسیدیم که بین جشنواره فیلم فجر و جشنواره سینمای حقیقت، همسویی وجود داشته باشد تا بتوانیم نسبت بهتری بین این دو جشنواره برگزار کنیم.»

وی با اشاره به این نکته که تعداد مستندهای داستانی در کشور زیاد نیست، افزود: «سینمای مستند تریبون زیادی در کشور ندارد، بنابر این، از هر فرصتی برای عرضه استفاده می‌کند.»

دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر، با اشاره به فضای سیاسی کشور و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، افزود: «امید حاصل شده سرمایه بزرگی است در دست ما که از آن باید به خوبی مواظبت کنیم.»

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به بخش مسابقه سینمای ایران «سودای سیمرغ» گفت: «در این دوره از جشنواره تغییر چندانی در مقررات این بخش نداده‌ایم چون معتقدیم، انجام هرگونه بازنگری نیاز به کار‌شناسی وزمان دارد. از انجام تغییر در مقررات جشنواره بیش از یک دهه گذشته و شرایط فعلی ایجاب می‌کند برای تغییر یا تثبیت شرایط فعلی پس از برگزاری جشنواره بازنگری کنیم. »

رضا داد با اشاره به حضور سینماگران جوان در جشنواره فیلم فجر گفت: «جشنواره فیلم فجر در هر دوره شاهد حضور شگفت انگیز نسل جوان بوده است و امیدواریم سی و دومین دوره نیز شاهد کشف استعدادهای جوان باشیم.»

نمی‌شود همه سلایق را راضی نگه داشت
داریوش فرهنگ از اعضای هیات انتخاب بخش سینمای ایران «سودای سیمرغ» سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر هم در مراسم معارفه اعضای هیات انتخاب گفت: «یکی از مشکلات جشنواره‌ها و از جمله جشنواره فیلم فجر اصرار به راضی نگه داشتن همه طیف‌ها و سلیقه‌هاست که این اصرارکیفیت جشنواره را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در جشنواره فجر باید استاندارد‌ها را رعایت کرد و از افزایش جایزه‌ها خودداری کرد.»

فرهنگ ادامه داد: «ما در هیات‌های انتخاب و داوری بهتر است به این نکته توجه کنیم که هیچگاه نمی‌توانیم همه سلایق را راضی نگه داریم. پس کیفیت واستاندارد‌ها را حفظ کنیم تا جشنواره مطلوب تری برگزار شود.

محمد درمنش یکی از اعضای هیات انتخاب بخش سینمای مستند سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر هم در مراسم معارفه اعضای هیات انتخاب، گفت: «اکنون که فضای کلی جامعه از حالت انقباضی پیشین خارج و به اعتدال نزدیک‌تر شده، انتظار می‌رود، همین نگرش نیز در سینمای کشور تسری پیدا کند، و ما بتوانیم در هیاتهای انتخاب به نیازهای جامعه و شرایط فعلی توجه ویژه تری داشته باشیم، تا جامعه احساس کند، که سینما همراه مردم است. از همین رو امیدوارم در این دوره به آثار مستند اجتماعی که کمتر توجه می‌شد، توجه بیشتری بشود.»

علی معلم هم با بیان‌این مطلب که در اکثر دوره‌ها با تعدادی اثار برجسته، تعدادی متوسط رو به بالا و تعدادی اثار متوسط رو به پایین روبه رو هستیم، گفت: «توجه ما باید به آثار متوسط رو به بالا باشد. واگر استاندارد ۲۰فیلم را رعایت کنیم قاعدتا با آثار متوسط رو به بالا که در شان جشنواره و سینمای ایران است مواجه می‌شویم.»

او ادامه داد: «اما هنگامی که توصیه‌هاو پیشنهادهای گوناگون برای اثاری که بنا به ملاحظاتی تولید شده‌اند، باشد و ملاحظاتی غیر ازمسائل سینمایی در انتخاب آن‌ها دخالت کند، عملا به کاهش کیفیت فیلم‌های جشنواره کمک کرده‌ایم.»

وی از سازمان جشنواره درخواست کردکه شرایطی فراهم شود که هیات انتخاب با در خواستهای غیر حرفه‌ای که کمکی به ارایه تصویری ارزشمند از یکسال سینمای ایران نمی‌کند، مواجه نشود. »

رضاداد در پایان همه دیدگاه‌ها را محترم و دلسوزانه خواند و یاد آور شد: «تلاش و امیدی که در چند ماه اخیر در سینمای ایران ایجاد شده و جشنواره را موقعیت مناسبی برای بروز این تلاش‌ها می‌داند، قدر دانی کرد و اظهار امیدواری کرد که جشنواره فیلم فجر قدر این تلاش شایسته را بداند.

اعضای هیات انتخاب بخش مسابقه سینمای ایران «سودای سیمرغ» فیلم اول «نگاه نو» و مسابقه بخش مستند سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر هفته گذشته معرفی شدند. در بخش مسابقه سینمای ایران «سودای سیمرغ» و «نگاه نو»؛ ابراهیم داروغه‌زاده، مجید رضا بالا، داریوش فرهنگ، حسین کرمی، محمد حسین لطیفی، علی معلم و مازیار میری اعضای هیات انتخاب را تشکیل می‌دهند.

دیگر مطالب در همین دسته...

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ | ارسال شده در دسته: گزارش‌ها

مناظره علی معلم و آذرپندار درباره فیلم فروشنده/ هیچ‌ کجای دنیا با اتوبوس مردم را برای تماشای فیلم خاصی نمی‌برند

علی معلم و مهدی آذر پندار دو منتقد و نویسنده سینمایی درباره فیلم سینمایی فروشنده ساخته اصغر فرهادی مناظره کردند. به گزارش ایلنا علی معلم  با اشاره به وضعیت جامعه ایران از لحاظ فرهنگی گفت :فضایی در جامعهٔ ما دربارهٔ پدیده‌های فرهنگی به وجود آمده است که من اسمش را فضای دو قطبی می‌گذازم. این فضا بعد از انقلاب تا مدت زیادی نبود تا بعد از اینکه احزاب سیاسی در ایران جان گرفتند. وی ادامه داد : این رویکرد دو قطبی وقتی وارد فضای فرهنگی می‌شود مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. در فضاهای فرهنگی بیشتر وارد تکلیف تعیین موضوع می‌شویم. مثل اینکه می‌ایستند دم دری و می‌گویند اول تکلیفت را با حاتمی‌کیا روشن کن،...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۰۵/۲۳ | ارسال شده در دسته: گزارش‌ها

چرا سینمای ایران در اقتباس ضعیف است؟

ضعف در آثار داستانی و عدم مطالعه فیلم‌سازان ایرانی از جمله دلایلی است که علی معلم و بهروز افخمی برای ضعف در سینمای اقتباسی ایران مطرح کردند و برای تغییر این وضعیت باید هم داستان‌نویسان و هم فیلم‌سازان با توجه بیشتری وارد تولید اثر شوند. به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اقتباس از آثار ادبی به ویژه رمان دیرزمانی است که در عمر نه چندان بلند سینما به عنوان یک ژانر مستقل تعریف شده است و حتی در جایزه بزرگ سینمایی اسکار بخش جایزه فیلمنامه اقتباسی دیده می‌شود. این ژانر از سینما در سینمای ایران چندان موفق نبوده است و شاید بتوان گفت بعد از آثاری چون «ناخدا خورشید» و «هامون» تعداد آثار سینمای اقتباسی ایران...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۰۵/۰۳ | ارسال شده در دسته: اخبار و فعالیت‌ها

درخشش «ابد و یک روز» و «شهرزاد» در شانزدهمین جشن حافظ/ گزارش مراسم شانزدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ

شانزدهمین جشن دنیای تصویر شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان سینما و تلویزیون ایران در سال گذشته، با تندیس حافظ به خانه رفتند. مراسمی که طی یک هفته گذشته به دلیل مشکلات فرامتنی با تغییر زمان و مکان اجرا مواجه شده بود. امسال فیلم «ابد و یک روز» با پنج جایزه و سریال «شهرزاد» با چهار جایزه برندگان اصلی شب جشن بودند و مهران مدیری هم برنده‌ی جایزه بهترین چهره تلویزیونی شد، جایزه‌ای که سر و صدای زیادی را در میان مخاطبان و شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته بود. طبق سنت جشن حافظ، اجرای مراسم را علی معلم بر عهده داشت و امسال آزاده صمدی برای مقدمه‌ی مراسم به روی سن آمد. علاوه بر پخش کلیپ ایران سالار عقیلی...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۰۳/۱۸ | ارسال شده در دسته: گزارش‌ها

«گاوخونی» با حضور ستارگان در سینما فرهنگ اکران شد

به گزارش خبرگزاری صبا، آیین افتتاحیه فیلم گاوخونی؛ دوشنبه هفدهم خردادماه ساعت ۲۰:۳۰ در سینما فرهنگ برگزار شد و پس از امضای پوستر فیلم و دیدار با عوامل، رأس ساعت ۲۱ اکران فیلم آغاز شد. فیلم «گاوخونی» اقتباسی از کتاب جعفر مدرس صادقی است و کابوس های جوانی را حکایت می کند که خاطرات پدر مرده اش، شهر زادگاهش یعنی اصفهان و رودخانه زاینده رود او را به مرز پریشانی می رساند. عزت الله انتظامی، بهرام رادان، سروش صحت و بهاره رهنما بازیگران اصلی فیلم هستند. در مراسم افتتاحیه کارگردان فیلم، بهروز افخمی به همراه همسرش مرجان شیر محمدی، علی معلم تهیه کننده فیلم و همسرش آذر معماریان، مجید مظفری و دخترش نیکی مظفری، سعید...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۰۳/۰۹ | ارسال شده در دسته: گزارش‌ها

گزارش برنامه هفت – ۱۳۹۵/۳/۷ + ویدئوی برنامه

بهروز افخمی برای بررسی بیشتر جشنواره فیلم کن میزبان علی معلم، منتقد سینمای حاضر در این جشنواره بود. افخمی در ابتدای این گفتگو درباره واکنش های صورت گرفته درباره اظهارنظرهایش درباره تمایلات دگرباشی جشنواره کن، با اشاره به مقاله ای از سردبیر نشریه ورایتی گفت: وقتی سردبیر ورایتی این حرف ها را بزند همگی سوت می زنند و وانمود می کنند که نشنیده اند، اما ما که می گوئیم جنجال به پا می کنند. علی معلم نیز بیان داشت: کن در سال های اخیر به لحاظ انتخاب فیلم بسیار درست عمل کرده است و نشان داده تمام فیلم های خوب را جمع آوری و کشف کرده است. درباره فرهادی البته آمریکایی ها پیش دستی کرده بودند. شاید به لحاظ شیوه و ساختار...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۰۲/۱۹ | ارسال شده در دسته: گزارش‌ها

در برنامه «هفت» مطرح شد/ علی معلم: هدیه می دهند تا نقدشان نکنیم!

میزگرد برنامه «هفت» درباره انتقادپذیری در سینما با حضور علی معلم، منتقد سینما برگزار شد. معلم در ابتدای این برنامه با انتقاد از اظهارنظرهای متناقض مسئولین سینمایی گفت: ما مدیران و مسئولین سینمایی خود پر از تناقضیم و هیچ نقدی را هم برنمی تابیم. وقتی در جشنواره ای از فشار جمعیت زیاد، مردم روی همین می ریزند می گویند ببینید چقدر استقبال خوبی شده است! و وقتی در جشنواره دیگری تنها 5 نفر به تماشای یک فیلم می نشینند می گویند چه جشنواره متمدنانه ای و درست این است. خب ما کدام حرف شما را باور کنیم؟ وی در ادامه افزود: ما درون و برون مان به شدت تناقض دارد. به ظاهر می خندیم گویی از نقد استقبال می کنیم، اما از درون می...
ادامه مطلب

ویدیو

۱۳۹۵/۱۲/۲۴
گفت و گوی منتشر نشده زنده یاد علی معلم با فارس/ اگر سینما داشتم خیلی از فیلم ها را نمایش نمی دادم!

گالری تصاویر