English
معلم:  همانطور که سینمای سطحی داریم نقد سطحی هم داریم
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ | ارسال شده در دسته: گفتگوها

معلم: همانطور که سینمای سطحی داریم نقد سطحی هم داریم

علی معلم در رابطه با نقد حرفه ای در سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس گفت: ادبیات سینمایی و نقد فیلم در ایران سابقه زیادی دارد که بعد از انقلاب با تولد سینمای جدیدی که شکل گرفت نقد، همپایه سینمای ایران شد و به نظر می آید که نقد در سینمای ایران از روحیه نسبتا خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: فارغ از نقد فیلم، نقد در خود ادبیات ایران هم رشد زیادی داشته است، تعداد منتقدان نشریات تخصصی، رسانه ها و خبرگزاری ها زیاد شده که به طور جدی به این موضوع می پردازند. با توجه به اینکه در بسیاری از کشورها ما شاهد ادبیات سینمایی و نقد فیلم به معنای واقعی نیستیم اما از این جنبه، سینمای ایران یک سینمای خوش شانسی بوده چون کیفیت را در حد استانداردها داریم.

معلم با اشاره به این مهم که صرفا نقد بر روی کار کارگردان تاثیر نمی گذارد، افزود: من به این امر اعتقاد ندارم که نقد بر روی کار کارگردان تاثیر می گذارد بلکه نقد واسطه ای است میان مخاطب و سینماگر، قضاوتی که مطرح می شود باید قضاوتی باشد که بر روی نظر مخاطب تاثیر بگذارد یا در خوش‌حالت‌ترین صورت ممکن اثر مربوطه را به مخاطب معرفی کند.

وی ضمن تاکید بر این امر که هر تحلیلی ممکن است تاثیرات مثبت و البته منفی هم داشته باشد، اظهار داشت: زمانی یک سری از نقدها موجب تشویق و یا تکذیب فیلمسازان می شود و همین نقدها ممکن است فیلمسازی را که صاحب هویت و جایگاهی در این عرصه نبوده است بالا بکشد و اثر او را به یک اثر اصیل تبدیل کند که این امر می تواند جزو جنبه های منفی در نقد باشد.

معلم در همین رابطه ادامه داد: نقدی که جلوی آگاهی مخاطب و فیلمسازان را بگیرید نقد خوبی نیست و در آن بیماری وجود دارد همانطور که ما نقد و تحلیل باسواد و با فهم داریم نقد بی‌سواد هم داریم و همانطور که سینمای سطحی داریم نقد سطحی هم داریم. این نقد سطحی از خیلی چیزها ناشی می شود از جمله ناآگاهی و بی استعدادی نویسنده و بخشی از آن هم به سفارش‌پذیری برمی گردد که آن نقد سفارشی و اجباری است که تاثیری منفی بر روی مخاطب می گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه نقدی منصفانه است؟، بیان کرد: انصاف باید جز قواعد هر گونه نوشته ای باشد که طبیعتا نقدی منصفانه است که منتقد خود را جای خدایان نگذارد و تعیین تکلیفی برای کسی نکند.

علی معلم با بیان این امر که نمی توان گفت منتقد در مقابل فیلم وظیفه دارد، خاطرنشان کرد: منتقد، فیلم را تحلیل می کند و این تحلیل باید در این جهت باشد که یک نگاه شناختی را برای مخاطبانی که اثر را دیده اند و یا قصد دیدن آن را دارند به وجود آورد، طبیعی است که اگر این نقد و تحلیل درست صورت گیرد تاثیر متقابل را بر روی مخاطبان و دست اندرکاران سینما می گذارد.

وی در پایان گفت: از روزی که سینما متولد شد جز هنرهایی بود که حرف زدن، تحلیل، نقد و نوشتن خبر راجع به آن نیز با او متولد شد و کسی که درباره یک اثر هنری به بحث و گفت و گو می پردازد طبیعی است که در ابتدا باید خصیصه علاقه به سینما را داشته باشد و اگر این اتفاق بیافتد تحلیل راجع به یک اثر هنری به دل مخاطبان و خوانندگان خواهد نشست.

دیگر مطالب در همین دسته...

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ | ارسال شده در دسته: گفتگوها

نقد تند و تیز علی معلم: مگر انتخاب فیلم‌ها خاله‌بازی است؟

علی معلم در برنامه اظهار داشت: «جشنواره، محلی است برای ارائه آثاری که جنبه های مختلف صنعتی، سینمایی و کشف استعدادهای جوان دارند. الگوی جشنواره ما در دوره هایی که به نمونه های بین المللی خود نزدیک شد، بد نبود. حتی امسال که بخش هنر و تجربه حذف شد، در حرکتی خودمختار خود این گروه برای خود برنامه مستقل اعلام می کند! من نمی فهمم آقای حیدری اساسا پاسخگوی این مسئله هستند یا خیر؟ مگر حسین قلی خانی است که هرکسی هر کاری دلش می خواهد بکند؟ اگر ما این ها را تعریف نکنیم هر فشاری می تواند از بالا یا پایین آنها را تغییر دهد.هیچ جشنواره ای هیئت انتخاب اعلام نمی کند. آن هم یکی دو ماه مانده به جشنواره که شب و روز بنشینند پنج شش...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۱۱/۰۷ | ارسال شده در دسته: گفتگوها

معلم: تفکیک جشنواره فجر آسیب های جدی بر پیکره این رویداد سینمایی وارد ساخت

/ سینماپرس: علی معلم تهیه کننده و منتقد سینما در آستانه برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: تناقض در سیاست گذاری های جشنواره فجر آسیب های جدی به آن وارد ساخته است و به نوعی دچار سرگردانی شده و همین امر از کیفیت آن کاسته است. مدیر مسئول ماهنامه سینمایی «دنیای تصویر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این جشنواره علیرغم اهمیت زیادی که برای سینمای ایران دارد متأسفانه در طول ۳۵ دوره برگزاری اش به دلیل دیدگاه های متناقض مدیران و برگزارکنندگانش با آسیب های جدی روبرو شده که این مسأله باید با تدبیر مدیران فرهنگی از بین برود. وی ادامه داد: این جشنواره در ابتدا تنها نمایشگاهی از تولیدات سالانه سینمای ایران...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۱۰/۰۷ | ارسال شده در دسته: گفتگوها

سینمای ایران برای ورود به بازار جهانی نیازمند توجه دولت است

تهران – ایرنا – تهیه کننده فیلم سینمایی «آل» گفت: سینمای ایران از لحاظ قابلیت تولید فیلم جزو 10 سینمای برتر دنیا است اما برای راهیابی به بازارهای جهانی نیازمند توجه دولت است. سینمای ایران برای ورود به بازار جهانی نیازمند توجه دولت است علی معلم روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود: سینمای ایران اکنون به لحاظ تولید فیلم وضعیت قابل قبولی در دنیا دارد، اما همچنان از راهیابی به بازارهای جهانی محروم است. وی ادامه داد: مهمترین دلیلی که سینمای ایران تا کنون نتوانسته به بازارهای جهانی راه یابد، بازاریابی ضعیف است و دستگاه دولتی نیز به موقع نتوانستند سیاست هایی را برای ارتقا سطح کیفی و...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۱۰/۰۲ | ارسال شده در دسته: گفتگوها

علی معلم: ادامه‌ی سریال «شهرزاد» حق طبیعی مردم است

خبرگزاری آنا: علی معلم تهیه‌کننده‌ی سینما در اظهارنظری درباره‌ی حاشیه‌های سریال «شهرزاد» این حواشی را بی‌اهمیت دانست و تاکید کرد نباید اجازه داد حاشیه‌ها مهم‌تر از متن شوندا علی معلم تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره‌ی سریال شهرزاد گفت: «مسئله‌ی حاشیه‌ها هیچ وقت این‌قدر ارزش ندارد که به اندازه‌ی متن مطرح شود.شهرزاد یک کار حرفه‌ای تحسین‌شده هم از طرف مردم و هم از سوی صاحبنظران بوده است و حق طبیعی مردم است که سریال شهرزاد ادامه پیدا کند و به دید مردم برسد؛ یعنی هر سریالی که موفق بوده این حق را دارد. این حاشیه‌ها اصلا ارزش ندارند که کسی وقتش را برای آن صرف کند.» علی معلم افزود: «در...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۰۹/۲۱ | ارسال شده در دسته: گفتگوها

گفتگو با علی معلم درباره جشنواره یاس، پولشویی و الگو گرفتن از نتفلیکس

چهارمین دوره از جشنواره فیلم‌‌‌های ویدیویی یاس به زودی کارش را آغاز می‌کند و علی معلم، تهیه‌کننده و مدیرمسئول و سردبیر نشریه دنیای تصویر، یکی از داوران بخش بین‌الملل این جشنواره است. به همین مناسبت نشریه شبکه نمایش خانگی با او گفتگویی را انجام داده و معلم از علت حضورش در میان داوران، بحث ورود پول‌های کثیف به سینما و کمبودهای زیرساختی در بحث نمایش خانگی صحبت کرده است. نقش جشنواره یاس در وضعیت تولیدات ویدیویی از اولین دوره‌ی این جشنواره در آن حضور داشتم و داور بخش سینمای ایران آن بودم. از جلسات اولی هم که این جشنواره برگزار شد با آن همراهی کردم چون فکر می‌کنم بخشی از موجودیت سینمای ایران متکی است بر...
ادامه مطلب
۱۳۹۵/۰۷/۲۵ | ارسال شده در دسته: گفتگوها

علی معلم: اراده ای برای تغییر در شرایط سینما نیست

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛ علی معلم: فیلم مجید مجیدی شکست خورده/ به خاطر بخل‌؛ حسد و حاشیه کسی حرفِ ما را نمی‌شنود معلم می‌گوید: خوش خیالی‌ست اگر منتظر اتفاقی باشیم. به عنوان کسی که سالهاست در این زمینه کار می‌کنم؛ به این نتیجه رسیده‌ام که چون اراده‌ای وجود ندارد؛ ما با این امکانات نمی‌توانیم وارد بازار پرسود و منفعت جهانی شویم. کشور ما با وجود دارا بودن مشاهیر و اسطوره‌های بزرگی که هرکدام می‌توانند سردمدار سوژه‌های غنی و پرمحتوای جهانی برای سینمای ایران باشند؛ همچنان منتظر است هالیوود یک به یک این مضامین را براساس برداشت‌ها و سلایق خود جلوی دوربین ببرد. به‌نظر مشکل قدیمی جذب سرمایه‌های...
ادامه مطلب

ویدیو

۱۳۹۵/۱۲/۲۴
گفت و گوی منتشر نشده زنده یاد علی معلم با فارس/ اگر سینما داشتم خیلی از فیلم ها را نمایش نمی دادم!

گالری تصاویر